Modele dochodowe w reklamie internetowej

Reklama internetowa ma przynajmniej w dwóch punktach wyraźną przewagę nad reklamą tradycyjną. Pierwszy z nich to szybkość, z jaką może zostać opublikowana (tutaj specjaliści SEO mogą zgłosić swoje skądinąd uzasadnione votum separatum), oraz zasięg, który w jej wypadku obejmuje niemalże całą kulę ziemską. Drugi natomiast, który tu będzie nas głównie interesował, to jej mierzalność wyrażona w modelach dochodowych, w jakich reklama internetowa jest sprzedawana i rozliczana.

Rzecz jasna, nie każda reklama internetowa, a dokładnie rzecz ujmując, nie każdy jej rodzaj jest rozliczany w danym modelu. Inaczej bowiem wygląda sprawa, gdy mamy do czynienia z działaniami SEO (niektórzy uważają, że nie jest to reklama, ale nie mają racji), a inaczej, gdy zlecamy jakieś akcje w Social Media czy też rozsyłamy mailing. Niemniej jednak poniżej zaprezentowane modele są charakterystyczne dla e-marketingu jako takiego i każda reklama internetowa da się rozliczyć w którymś z nich, jakkolwiek nie w każdym. Model CPM to królowa pośród wszystkich sposobów rozliczeń. Bez niej reklama internetowa nie byłaby tym, czym jest obecnie. Cost Per Mille. Czyli jednostkowa opłata za tysiąc wyświetleń przekazu reklamowego bez względu na jego rodzaj. Bardzo popularna jeśli idzie o banery umieszczane na portalach, wykorzystywana również w sieci reklamowej Google AdWords (ale już nie w SEO).

Jeśli CPM jest królową, to CPC, czyli Cost Per Click, jest królem e-marketingu. W tym modelu nie płaci się za oglądnięcie reklamy, ale za przejście na stronę zlecającego kampanię, gdzie może znajdować się, np. oferta jego sklepu. Na tym pomyśle opiera się niemal całą potęgą Google, wszak w AdWords (ale już nie w SEO, bo to zupełnie inna sprawa) reklamodawca płaci właśnie za kliknięcia boksu, gdzie znajduje się jego reklama. Podobnie rozliczane są kliki w banery, przejścia z przesłanego mailingu, kliknięcia w link reklamowy (np. AdTaily) umieszczony na naszej stronie... itp.

Ostatni model, który wypracowała reklama internetowa, to CPA, czyli Cost Per Action. Reklamodawca nie płaci ani za wyświetlenie reklamy, ani za przejście użytkownika na jego stronę, lecz za konkretną akcję, jaką on podejmie na niej. Co to może być, to już kwestia do ustalenia. Przykładowo: dokonanie zakupu, pobranie oferty, zapisanie się do newslettera. Model szczególnie chętnie stosowany w sieciach afiliacyjnych (niekiedy także w kampaniach PPC i bardzo rzadko w SEO).


Zobacz wszystkie artykuły!

BiznesCenter.com.pl - Twoja firma w Internecie       strona główna | dodaj firmę | kontakt | logowanie | regulamin | mapa serwisu